Monday 23 February 2015

Rel besi, keindahan senja dan darah.

Dinasihatkan sebelum membaca entri ini, pastikan anda bukan dalam keadaan makan, minum atau mengunyah sesuatu. Sesiapa yang mempunyai lemah jantung atau tekanan darah tinggi tidak digalakkan mengikuti, melayari, malah mencuba untuk membaca sekalipun entri ini. Jeling jeling pun jangan.


Sepasang rel keretapi membentang dari timur ke barat. Sejauh mata memandang, alam terlukis indah. Tuhan telah ciptakan kecantikan alam di sepanjang bentangan rel itu. Di kejauhan barat sana, kelokan rel menembus masuk panorama penuh pesona. Kini, di atas bentangan rel itu, perempuan muda yang sedang sarat, menjejakkan kakinya berjalan dari barat ke timur. Dengan berterompah, kedua kaki perempuan itu perlahan meniti sebatang rel. Ia seperti terhuyung, dan lantas menggapai keseimbangan. Ketawanya pecah renyah, di pagi nan cerah. Dan di kejauhan timur sana alam menyambutnya dengan rona keindahan memukau. Kepada lelaki terkasihnya, perempuan itu berkata, “wahai suamiku. Di sini dulu aku bersama sahabat. Berjalan antara menuju dan pulang sekolah. Kami lempar sepatu sejauh kami mampu. Lalu kami berlari secepat mampu di atas bentangan satu rel, demi mendapatkan kembali sepatu itu. Kami kembali lemparkan sepatu. Dan kembali kami kejar sepatu itu lagi. Di atas bentangan rel yang satu. Bertahun-tahun kami meniti rel ini, antara menuju dan pulang sekolah. Bertahun-tahun. Ya bertahun-tahun.” Lelaki kekasih perempuan itu terdiam, lantas turut menjejakkan kaki di atas bentangan rel sebelah kiri. Mereka kini saling berpegangan tangan. Saling menguatkan diri satu sama lain. Saling meniti rel, beriring gerak ke arah timur. Tawa kembali pecah renyah, di antara mereka berdua. Cakrawala pagi hari merona kian indah dan burung-burung bernyanyi kian merdunya. Kini perempuan itu bahagia seperti di masa kanak-kanak dulu.


Okay cut! Cerita ni nampak sangat memboringkan dan takde attack langsung. Sepatutnya cerita ni tentang seorang lelaki 20an yang sedang cuba cari arah hidup dan di suatu senja, langit sudah mula merah merah, dia yang tika itu memakai topeng berasaskan kulit manusia yang seakan badut, dijahit terus kedalam kulit mukanya, melalui sepanjang perjalanan stesen keretapi. Lalu, dia turun ke rel dan berlari ke arah kegelapan terowong yang akhirnya ada keretapi dari kejauhan sedang menuju ke terowong tersebut dan bang! Badan bersepai. Kepala berkecai. Otak terburai. Darah mengalir deras dan usus usus yang bertaburan di batu batu kerikil. Sehingga senja meranum, burung burung hering sudahpun selesai mematuk matuk cebis cebis daging terakhir. Tamat. Kesimpulannya, samada anda loya dengan cerita pertama atau cerita kedua, saya tak peduli sebab saya sendiri sedang berjalan ke arah timur, di atas rel menuju ke terowong gelap tersebut. Hei, ini adalah selamat tinggal yang tak terucapkan!

No comments:

Post a Comment