Monday 17 November 2014

Pisang goreng cheeseeeeee...

"Its complicated" kata rafael kepada una. "Aku dah kata jangan. Jangan. Kau degil, perkara macam ni suck." Begitulah perbualan dua orang kawan pada petang itu. Ianya meleret dari satu topik ke topik lain sehinggalah berakhirnya perbualan dengan pertanyaan dari raf "betul ke apa yang aku buat ni?" Dan masing masing senyap. Jalanraya pun kosong. Yang bergerak cuma dada masing masing dan daun daun pokok cherry jatuh ditiup angin atau mungkin sudah tiba masanya untuk mereput ditanah pula. "Kau tahu una...dia macam sesuatu yang aku perlukan ye lah macam yang semua orang perlukan." Raf berhenti sedut air coffee caramel aisnya sebelum menyambung kata kata. "Yang bila kau tengok macam kau tak perlukan dia, tapi dalam masa yang sama kehidupan dia lebih memerlukan dia...like I don't know..the question now is adakah aku ni adalah sebahagian dari kehidupan dia. Kau faham?" Dahi una jelas berkerut. "Maksud kau, your appearance in her life was a fault? Fuck pride lah raf!". Raf mengalihkan pandangan ke arah pakcik kedai sebelah yang sedang sibuk menggoreng sesuatu di dalam kuali panas. "Okay look una. She's like pisang goreng. Kau tahu..pisang goreng is my favorite rite. And then orang improvise, misalnya pisang goreng cheese. Gaddemit! Pisang goreng cheese is a masterpiese una..Pisang goreng boleh jadi apa apa tapi dia tetap pisang goreng yang asalnya cuma disalut tepung. Dan sampai bila bila, tetap ada orang yang makan pisang goreng. Tak kiralah tinggal aku sorang ke dalam dunia ni yang makan but ill never stop because it was my favorite. Dan aku pilih pisang goreng. And someday aku akan or perhaps belajar buat pisang goreng cheese tu..." Suasana sepi semula. Una cuma kacau kacau ais dalam cawannya. Raf berdiri lalu menepuk nepuk kemeja birunya yang agak fit tu. "Aku nak balik. Nanti sambung lagi naa." Una cuma mengangguk laju. Sebelum pergi, raf ke kedai pakcik sebelah tadi dan order sesuatu. Sambil menunjukkan simbol 'beres' kepada una. Dalam perjalanan balik, raf sedang makan pisang goreng cheese yang baru dibelinya. Sambil radio keretanya memutarkan lagu lagu dari the changchuters. Raf nampak terhibur. Dengan tangan yang berminyak dan dari gerak tari badannya. Keesokannya, didalam berita tv6. Seorang lelaki maut melanggar divider dan terbabas ke dalam sungai. Tiada dokumen pengenalan diri dijumpai. Yang polis jumpa cuma bangkai kereta kancil dan sebuah plastik berisi pisang goreng dipercayai diletakkan cheese yang sudah basi dan dirosaki virus influenza H, yang mengakibatkan sakit hati, putus harapan dan kemurungan berpanjangan.

No comments:

Post a Comment