Tuesday 2 October 2012

Penindasan manusia DEGIL

DEGIL
vs
PENINDASAN 

Apa yang gua cuba sampaikan sebenarnya dalam entry ni? Bukan istilah cinta. Bukan Isitilah kasih. Bukan mainan perasaan. Tapi cuba lu orang pahamkan apa istilah DEGIL...

Ramai yang buta
Ramai yang tuli
Ramai yang pekak

Dunia ibarat dakwat merah. Kian garang dan berahi. Purata manusia degil semakin bercambah. 

Degil MELAWAN tuhan

Degil menentang kerajaan

Degil hendak memberontak

Degil dalam semua perkara

Apa yang dikejarkan sebenarnya ? APA ?!

Memang gua suspek mana mungkin ada manusia era globalisasi konon nya yang boleh lari dari DEGIL. Cuba hadap gua mana manusia yang tak pernah degil ? Cuba !
Apa yang gua nampak dekat Malaysia ni banyak unsur-unsur penindasan. Apa pula penindasan ? Siapa yang ditindas ? Siapa menindas siapa ?

Ah memang banyak . Sangat banyak. Penindasan orang miskin . Penindasan FAKTA ! Berjanji itu ini tapi lesap bila keuntungan dilapah anak bini. Lupa akan TANGGUNGJAWAB . Wakil rakyat bagaikan malaikat syurga. Bantuan merata, meraih undi katanya. Budaya hidup materialistik, mewah, kaya raya, tamak di kalangan pemimpin. Manusia dah tua. Dah nyanyuk ! Mana ada ubat bagi penyakit nyanyuk ! 

Semua akan hancur. Bukan tiba-tiba. Bukan . Punahnya bermula dari dalam, perlahan-lahan, bak anai-anai melumatkan kayu...

 SEMUA TERJADI ATAS SATU SEBAB


DEGIL !


Gua degil ketika menulis entry ini.

AKIBAT DEGIL.BAPA CUBA DIDIK


No comments:

Post a Comment