Monday 1 October 2012

Manusia dan Gaya

Gaya .

Apa yang dimegahkan sangat dengan gaya aka penampilan diri ? Apa !? Gua sendiri pun masih terpinga pinga mencari jawapan.

Banyak ragam. Banyak cara orang sekarang ni. Gua pun naik pening usha gaya sekor2.

Ada satu hari tu, memang niat gua saja nak melihat gaya anakgaul di jb berpenampilan. Phuihh apa yang gua dapat lihat? gua hampa. Gua nampak budak2 muda bangga. Bangga dengan lurah masing2 !!

Gua dah naik pening petang tu.

Jadi, gua teruskan misi gua ni jalan2 kat sekitar bandaraya yang berdaulatkan maksiat tu.
Nak dijadikan cerita...

Gua ada bawak member gua sorang yang tak tahu niat gua sebenar nak usha budak2 muda bersosial. Bila jalan tekak dah mula macam padang pasir sahara, kaki pun slow2 buat perangai. Jadi gua dan si Amat ni mengambil inisiatif lepak minum kat mamak Plaza Pelangi. Lepak punya lepak bahu gua disapa oleh seorang lelaki .Badannya persis orang timur tengah, kulit cerah,bertindik dan pemakaian ala ala sid vicious.

Bila gua pandang muka dia, otak gua yang dah bersarang ni terus menerus scan siapakah gerangan lelaki ini ?

'Woi lu dah lupa gua ke malaun?' sapa lelaki tadi.
Dengan pantas otak gua tertangkap nama lelaki tersebut. HADI. Ya , dia Hadi member gua dari negara jiran. Negara Singa yang gah.

Gua ketawa. Kenapa gua ketawa masa tu gua taktahu.

Petang tu gua lepak sembang kedai kopi tiga orang. Gua,Amat dan Hadi. Banyak jugak info2 gua dapat. Hadi masih kuat berjenaka kasar. Takpe gua boleh sabar. Sembang punya sembang,Air teh o ais perahan mamak gua pun dah habis,matahari dah mula tenggelam...

Gua berundur diri berpisah dengan si Hadi tadi.Katanya ada urusan penting. Seruan azan berkumandang di sekitar jln Wong Ah Fook. Masih banyak pasangan2 yang beradu mesra senja2 ni. Gua dah biasa sangat nampak persekitaran macam ni.

Jadi,dalam perjalanan gua ke masjid berdekatan. Si Amat membuka bicara.
'Kesian aku tengok budak zaman sekarang ni,bertindik,seluar ketat ketat, serupa macam bogel je'

Gua tersenyum . Otak gua terbayang wajah Hadi. Sekenal gua kat Hadi tu, dia tu kuat jaga solat. Kata hati gua.

Sampai depan pintu surau tiba tiba Amat memulakan lakonan penyakitnya.
'Weh gua sakit perut ni,nanti dah habis solat lu hallo gua balik'

Hampeh ! memang gua dah suspek benda2 camni. Gua terus masuk surau berwuduk dan jadi makmum sorang imam ni. Bacaan al-fatihah yg dibaca memang sangat mengasyikkan aroma telinga gua masa tu.

Selesai solat..

Aku bersalaman dengan makmum yang lain. Bila tiba part nak salam imam tu memang gua rasa macam tak percaya. Lu orang tahu sape !?

Yang bertindik, yang seluar ketat2, serabai tadilah yang imam ! Ye Hadi memang Hadi !
 Hadi cuma pakai tindik magnet. Gua pun tak tahu demi apa dia pakai .

Hari tu satu pengajaran yang memang gua rasa lu orang susah nak jumpa.
''Yang sihat yang tak bertindik yang kaki pukul tak lupa tuhan, tapi yang sihat yang macam cool tu sengaja lari dari kebenaran''

Hari tu gua balik tersenyum puas sambil ditemani tarikan asap-asap winston dalam paru paru gua.

Natijahnya, bukan rokok yang menentukan maut, maut itu kerja tuhan . Salam

No comments:

Post a Comment